De stiptheid op de Belgische spoorwegen is in oktober gedaald tot 80,4 procent. Dat blijkt uit cijfers die infrastructuurbeheerder Infrabel vrijgaf. Infrabel zelf heeft het over een dieptepunt. Ongeveer 1 op de 5 treinen kwam te laat in oktober. Bovendien werden vertragingen tot 6 minuten niet meegeteld; de statistieken hebben enkel betrekking op treinen die minstens 6 minuten te laat waren. Volgens de gegevens op de website van Infrabel gaat het om het slechtste cijfer sinds minstens januari 2011.
Ter vergelijking: in september reed nog 85,3 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van maximaal 6 minuten. In oktober vorig jaar was dat 83,1 procent.
Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers - waarbij een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt in de cijfers - dan zakt de stiptheid voor oktober zelfs naar 77,5 procent. In oktober 2012 was dat 80,1 procent.
Voeren en vallende bladeren
De oorzaak van de vertragingen lag in 41,6 procent van de gevallen bij spoorwegmaatschappij NMBS, terwijl 22,6 procent van de vertragingen te wijten was aan Infrabel. Bijna een derde wordt toegeschreven aan "derden" (bijvoorbeeld mensen langs de sporen).
Volgens woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel werd de stiptheid onder andere beïnvloed door de treinontsporing in Voeren begin oktober en door een sociale actie in Charleroi. Hij wijst ook op de weersomstandigheden die traditioneel de stiptheid lager duwen in de maand oktober, wanneer vallende bladeren de sporen glad kunnen maken.
"Geven toe dat stiptheid veel te wensen overlaat"
"Maar we zijn de eersten om toe te geven dat de stiptheid zeer te wensen overlaat", benadrukt Baeken wel. Hij voegt toe dat er verschillende initiatieven lopen, zowel op korte als op lange termijn, om de stiptheid te verbeteren. Zo moet er in december 2014 een volledig nieuw vervoersplan in voege treden.
Er werden in oktober overigens ook 1.664 treinen afgeschaft, of 1,5 procent van het totale aantal treinen. Dat percentage lag even hoog als in oktober vorig jaar. (vrt)